Tiedote: Järjestöt ja pienet yritykset hyötyvät sote-valinnanvapaudesta

Järjestöt ja pienet yritykset hyötyvät sote-valinnanvapaudesta

Kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen arvioi, että pienet yritykset ja järjestöt hyötyvät sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen valinnanvapausesityksestä. Monet järjestöt ja mikroyritykset tarjoavat esimerkiksi sosiaali-  ja terveyspalveluihin liittyviä tukitoimintoja. Näitä voivat olla esimerkiksi vanhus- ja vammaispalvelujen piirissä monet kotiin tuotavat palvelut.

–  Järjestöt ja paikalliset yritykset ovat ketteriä. Niiden on helppo tuottaa juuri niitä palveluita, joita ihmiset maakunnan myöntämillä asiakassetelillä ja henkilökohtaisella budjetilla käyttävät.

Heikkinen iloitsee siitä, että huomenna keskiviikkona eduskunnassa lähetekeskustelussa olevassa hallituksen valinnanvapausesityksessä linjataan, ettei järjestöjen ole mikään pakko yhtiöittää omia palveluitaan.

– Vanhustyön Keskusliiton puheenjohtajan roolissa olen saanut lukuisia huolestuneita yhteydenottoja siitä, millaiset mahdollisuudet järjestöillä on tuottaa palveluita sote-uudistuksen jälkeen. Nyt on helppo todeta, että mahdollisuudet ovat hyvät jatkossakin. Lakiesitystä on nyt muokattu lausuntopalautteen pohjalta oikeaan suuntaan, Heikkinen toteaa.

Yhtiöittämisvaatimus koskee vain maakuntien omia palveluita. Rekisteröity yhdistys sen sijaan voi tuottaa maakunnan rahoittamia potilaan ja asiakkaan valittavissa olevia palveluita samalla tavalla kuin osakeyhtiö.

– Joillekin järjestöille voi silti olla selkeämpää yhtiöittää tarjoamansa maksulliset toiminnot. Jos järjestön maksullinen osuus kilpailee markkinoilla, yhtiöittäminen on suositeltavaakin EU-näkökulmasta, Heikkinen toteaa.

– Hallituksen esityksessä painotetaan lisäksi sitä tärkeää asiaa, että jos jollekin alueelle on vaikea saada riittävästi sosiaali- ja terveyspalveluita, maakunnan on huolehdittava palveluiden järjestämisestä. Olennaista on, että julkinen taho turvaa sen, että ihmiset pääsevät lääkäriin ja hoitoon kaikissa tilanteissa, Heikkinen painottaa.

Hannakaisa Heikkinen on eduskunnan sosiaali-  ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja ja keskustan eduskuntaryhmän tämän valiokunnan valiokuntavastaava sekä Vanhustyön Keskusliiton puheenjohtaja.