Sote- ja maakuntauudistus tarvitaan

Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisen sekä maakuntauudistuksen ympärillä on pelattu viime viikkoina erikoista poliittista peliä. Viimeisimmäksi Kokoomuksen kansanedustaja Lepomäki ilmoittautui julkisuudessa uudistuksen vastustajaksi.

Perustuslakivaliokunta totesi kesällä painokkaasti sote-uudistuksen olevan kiireellinen, tärkeä ja välttämätön. Nämä sanat on jokaisen syytä painaa mieleensä.

Kritiikkiä ei pidä kieltää, sitä olen tarvittaessa itsekin esittänyt. Omassa eduskuntaryhmässäni huolenaiheita on kuitenkin pystytty yhdessä käsittelemään, eri näkemyksiä kuunnellen ja yhteistä linjaa hakien. Samalla on kirkastunut käsitys uudistuksen välttämättömyydestä.

Sote-uudistus tarvitaan, sillä nykyisellään palvelujärjestelmämme on hyvin epätasa-arvoinen ja hyvinvointi- sekä terveyserot ovat suuria. Moni voimavarojensa äärirajoilla kipuileva kunta kaipaa palveluiden järjestämiseksi laajemmin jaettua vastuuta. Hoitoon on päästävä sujuvammin ja palveluiden tulee vastata asiakkaiden tarpeisiin. Uudistus pyrkii myös leikkaamaan terveysmenojen voimakasta kasvutahtia, jotta hyvinvointivaltiomme kestäisi väestön nopean ikääntymisen.

Mikäli uudistaisimme vain sote-palvelut, emme poistaisi sitä tosiasiaa, että julkinen hallinto on pahasti pirstaloitunut. Nykytilanteessa meillä on kuntien ohella liki 200 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiota, 18 maakuntien liittoa, 22 pelastuslaitosta, TE-toimistot, ELY-keskukset, aluehallintovirastot sekä kymmeniä yhteistyöalueita lomituksessa, maaseutuhallinnossa ja ympäristöterveydenhuollossa. Kansanvaltaa näissä järjestelmissä on tuskin nimeksikään. Näille himmeleille on aika sanoa näkemiin.

Kaiken kritiikin keskellä minua onkin ihmetyttänyt, miten paljon nykyisellä järjestelmällä tuntuu olevan kannattajia.  Keskusta haluaa olla rohkea uudistaja, rakentaa järjestelmän joka kestää ja tarjoaa kansalaisille aidon mahdollisuuden valita ketkä valtaa käyttävät.  Suorilla vaaleilla valittavien päättäjien maakuntamalli on kestänyt perustuslaillisen tarkastelun.

Viime vaalikaudella sote-palveluiden uudistamista yrittivät hallituksessa he, jotka nyt kovimmin huutavat vastustustaan. Tuolloin kaatuneen, viiden alueen sote-mallin yksi raskaimmista puutteista oli perustuslakivaliokunnan mukaan kansanvaltaisuuden puute. Valiokunta linjasi, että sote-palveluiden järjestäjä on valittava suorilla vaaleilla. Nyt tämä korjataan.

Mikäli uudistus nyt kaatuisi, olisi edessä jälleen vuosien mittainen vääntö eri mallien perustuslaillisuudesta. Samanaikaisesti kustannukset jatkavat huimaa kasvuaan, yksityinen terveydenhuolto jatkaa markkinoiden valtaamista ja terveyspalveluiden eriarvoisuus kasvaa. Tämä on skenaario, jota en halua olla tukemassa.

Sote-uudistuksen toimeenpano ratkaistaan jokaisessa maakunnassa erikseen. Sen parissa työskentelee tällä hetkellä sadat sitoutuneet työntekijät. Monessa maakunnassa työ on jo pitkällä. Päättäjien on tehtävä nyt osansa ja olla vetämättä mattoa valmistelutyön alta. Sote-uudistus on pyörinyt jo usean, eri kokoonpanoin muodostetun hallituksen pöydällä. Viimein on aika jo tehdä päätöksiä.

 

Hannakaisa Heikkinen

kansanedustaja (kesk.)

Kiuruvesi

Kolumni Iisalmen Sanomissa 9. maaliskuuta 2018