Kuljetustuen lakkauttaminen täytyy torjua

Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) johtama valtiovarainministeriö esittää ensi vuoden budjettiesityksessä alueellisen kuljetustuen lakkauttamista. Mikäli hallitus hyväksyisi valtiovarainministerin esityksen, olisi tämä todella huono uutinen myös Itä-Suomen yrityksille ja niiden työntekijöille.

Merkittävä osa suomalaisista vientiyrityksistä sijaitsee Uudenmaan ulkopuolella. Kuljetustukea maksetaan, koska sillä halutaan tasoittaa pitkien välimatkojen mukanaan tuomia korkeita kuljetuskustannuksia. Kuljetustuen tarkoituksena on huolehtia siitä, että myös pitkien etäisyyksien takana kannattaa tehdä työtä ja yrittää. Itäsuomalaisten vientiyritysten kyvylle työllistää ja menestyä kuljetustuella on suuri merkitys.

Kuljetustukea maksetaan valtion budjetista noin viisi miljoonaa euroa vuodessa. Naapurimaamme Ruotsi puolestaan maksaa yrityksille kuljetustukea kymmeniä miljoonia euroja joka vuosi. Lakkauttamalla kuljetustuen antaisimme esimerkiksi ruotsalaisille yrityksille merkittävän kilpailuedun suomalaisiin ja vaikkapa savolaisiin yrityksiin nähden.

Pohjois-Savo ja koko Suomi tarvitsevat kipeästi työpaikkoja ja kansainvälisillä markkinoilla pärjääviä yrityksiä. Jos ei ole taloudellista kilpailukykyä, ei ole työpaikkoja eikä hyvinvoivia alueita ja ihmisiä. Yritysten menestysten tuomat verotulot ovat tuiki tarpeellisia esimerkiksi koulujen ja terveydenhuollon rahoituksen turvaamiseksi. Valtiovarainministeri ja Kokoomuksen puheenjohtaja Orpon esityksen kaatuminen hallituksen budjettineuvotteluissa olisi maakuntien Suomen ja yrittäjien etu.

Kuljetustuki on jo pitkään ollut tiettyjen puolueiden hampaissa. Kyse on laajemmasta poliittisesta kysymyksestä: Kantavatko päättäjät vastuuta koko Suomen menestyksestä vai eivät? Halutaanko Suomen menestyvän koko voimallaan? Ajattelen, että Suomi menestyy vain silloin, kun koko Suomen voimavarat tulevat hyödynnetyksi.

Politiikassa on tärkeää esittää oikeat kysymykset. Pidetäänkö huolta kaikista suomalaisista ja koko Suomesta, vai pitäisikö jokainen vain jättää oman onnensa nojaan? Pidetäänkö huolta koko maan pärjäämisen edellytyksistä? Näihin kysymyksiin annetaan valtion päätöksenteossa vastaus yksi ratkaisu kerrallaan. Yksi ratkaisun paikka on nyt edessä, kun hallitus linjaa kuljetustuen jatkosta.

Suomen talouden syöksykierre on Sipilän hallituksen toimesta monen vaikean vuoden jälkeen viimein oikaistu. OP:n pääekonomisti Reijo Heiskanen muotoili asian niin, että pesäero heikkoihin vuosiin on tehty (Yle 22.8). Työllisyyskehitys on ollut hyvää ja yhä useampi suomalainen on päässyt osalliseksi työstä. Heinäkuun työllisyyslukujen mukaan työttömyys vähenee edelleen, työllisiä oli heinäkuussa 31 000 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Tässä tilanteessa poliitikkojen tehtävä on pitää hyvää talouskehitystä yllä ja tukea ratkaisuillaan kilpailukykyä. Viime kuukausien hyvä kehitys vaarantuu, mikäli valtiovarainministeri Orpon esittämä harvaan asutuilla alueilla toimivien pk-yritysten tuotteiden kuljetukseen tarkoitettu tuki lakkautetaan.  Nyt tarvitaan koko maan kannalta vastuullista politiikkaa.

 

 

Kirjoitus Iisalmen Sanomissa 27. elokuuta 2017.