Kannanotto: Historiallisella yhteiskuntasopimuksella tulevaisuudenuskoa

Kannanotto 2.3.2016

Tiedotusvälineille

Keskustan kansanedustaja, eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Hannakaisa Heikkinen:

Historiallisella yhteiskuntasopimuksella tulevaisuudenuskoa

Pääministeriä, hallitusta ja työmarkkinajärjestöjä on syytä kiittää sitkeästä puurtamisesta yhteiskuntasopimuksen eteen. Pitkäjänteinen sopimisen tie tuotti upean tuloksen.

Ratkaisua voi sisältönsä ja laajuutensa puolesta luonnehtia historialliseksi.

Yhteiskuntasopimus tuo rauhan työmarkkinoille ja vakaan näkymän investoijille. Suomen kilpailukyky paranee ja työllisyys kohenee. Taloudelle tämä merkitsee käännekohtaa. Synkkyys vaihtui toivoon.

Ratkaisun henkistä merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Vahvistuvan yhteiskunnallisen luottamuksen, ihmisten tulevaisuuden uskon ja toivon merkitys on tässä tilanteessa suuri.

-Juuri koskaan aikaisemmin Suomen talous- ja työllisyystilanne ei ole vaatinut työssä olevia joustamaan tällä tavalla. Työajan pidentäminen ja lomarahojen leikkaus julkisella puolella ovat työntekijöiltä merkittäviä kädenojennuksia. Kriisitietoisuus on levinnyt laajalti. Nöyrä kiitos työntekijöille tästä, Heikkinen viestittää.

Koska valtaosa työsuhteen ehdoista määräytyy työehtosopimuksissa, pystytään yhteiskuntasopimuksella pääsemään kuitenkin huomattavasti tasapuolisempaan ratkaisuun kuin olisi ollut mahdollista lainsäädäntöteitse.

Edessä ovat nyt liittokohtaiset neuvottelut, joissa ratkaisu varsinaisesti laitetaan täytäntöön. Nyt paikallisen sopimisen mahdollisuudet aukeavat myös niissä työehtosopimuksissa, joissa se ei ole ennen ollut mahdollista. Tämä on hyvä asia ja askel eteenpäin.

– Myönteistä työntekijöiden kannalta ovat myös esitykset muutosturvan parannuksia irtisanomistilanteessa, Heikkinen iloitsee.

Lisätietoja: kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen, puhelin 050 512 2886